Sidst i september ansøgte vi Byg og Miljø ved Odense Kommune om nedrivningstilladelse af huset. Få dage efter fik vi tilladelsen, så den lå klar allerede da vi overtog huset.
Herefter gik vi i gang med at indhente tilbud fra tre nedbrydningsfirmaer. Alle tre firmaer ønskede dog at få tilsendt en miljørapport over det, der skal nedbrydes før de kunne afgive tilbud. Hvilket vi ikke var forberedt på.
Nye regler, som vi ikke kendte til, siger at der skal udarbejdes miljørapporter for bygninger der skal nedrives, og som er opført/renoveret i perioden 1959 – 77. Vores hus er opført i 1960, og er efterfølgende renoveret i flere omgange. Det hele går ud på at bygningen skal screenes for miljøfarligt byggemateriale før nedrivning. Og der skal foretages affaldssortering i forbindelse med nedbrydning af huset.
Dansk Miljørådgivning i Nyborg blev bestilt til opgaven. Den 17. oktober screenede de huset og udfærdigede en miljørapport. Prisen for at få nedbrudt og fjernet en bygning er steget p.g.a. krav til miljøbehandling af byggeaffald. Det er lidt en streg i regningen.
Rapport vedr. Miljøundersøgelse af bygninger på H P Simonsens Allé 21
Efter denne forsinkelse modtog vi så endeligt de tre tilbud på nedbrydning. Vi valgte den billigste, som er Jan Kjeldsen Nedbrydning, Otterup. Jan blev glad for at få opgaven, og kan begynde på nedbrydning omk. den 7.-8. november, og det vil tage ca. 14 dage. Ud over at fjerne bygningen, får vi ham også til at rydde hele grunden for bevoksning m.v.