“Bump” på vejen”

Nu nærmer dagen sig for overtagelse af huset. Det sker faktisk i morgen, onsdag den 28.6.2017, kl. 8.00.

Indtil nu har alt bare kørt efter en snor, men i den senere tid har der dog været nogle – skal vi kalde dem “bump på vejen.”

Først viste det sig, for ca. 14 dage siden, at Troldtekt loftpladerne i køkken-alrummet ikke var monteret korrekt i forhold til ovenlysvinduets lysskakt, så maleren ikke kunne færdiggøre den nederste gipspladekant rigtigt. Det resulterede i at de fleste loftplader skulle afmonteres, og en manglende metalliste skulle monteres på kanten af gipspladerne i skakten. Herefter skulle maleren bruge 5-6 dage på at spartle, filte og male lysskakten en gang til. Derefter genmontering af Troldtekt plader. Denne gang nye plader, da de afmonterede ikke kan genbruges. Andre steder i huset skulle loftpladerne justeres lidt.

 

 

 

Lysskakten er ved at være klar igen

Så er de nye plader på plads igen, og alle er glade.

Jeg har tidligere nævnt noget om stikkontakter, der ikke sidder som de skal. Så her er lidt om det.

Kontakter sidder for tæt på bordkant. skal flyttes.

Her er det afstanden mellem to stikkontakter den er galt med. I forhold til den indbyggede kogeplade (skal monteres i hullet under plastdugen) sidder de for tæt. De skal flyttes ud til siden.

Det her taler vist for sig selv. Et billede siger mere end mange ord. Det er en ommer !!

Udvendig er der også et par ting der skal rettes/ordnes.

Bule i tagrende og et nedløbsrør, der er for kort.

Ridser og skrammer i alu rammer ses også. Der er også observeret nogle få murstensfuger, som ikke er helt ok.

Men i det store og hele synes vi at byggeriet er gået godt. Vi har haft gode håndværkerne, der har udført et godt arbejde. Men der er igen tvivl om at en stor og velsmurt organisation som HusCompagniet lægger et stort tidspres på håndværkerne. Det mærkes tydeligt i den daglige kontakt med byggeleder og håndværkere. Vi har også mærket det i forbindelse med at vi valgte vores egen maler, til at udføre alt malerarbejdet. Da vi underskrev kontrakten med HusCompagniet i nov. 2016, fik vi at vide, at det ikke ville være et problem, at vi havde valgt vores egen maler. Virkeligheden blev en anden. Vores kvalitetskrav krævede tid – mere tid end der måske var afsat til opgaven. Det har sammen med de tidligere nævnte problemer med loftplader, mv., givet forsinkelser. Mere forsinkelse end HusCompagniet har brudt sig om. Maleren havnede i spændingsfeltet mellem bygherre og byggefirma.

Som kunder har vi også oplevet at ikke al information når hele vejen ned igennem organisationen fra salgsafdelingen og ud til byggeleder og håndværkerne. Vores erfaring er at det er vigtigt at man som bygherre er meget med på sidelinjen –  hver dag.

Selv om vi formelt overtager huset i morgen, så er alt ikke på plads endnu. Hvidevarer er ikke installeret, men venter til de tidligere omtalte stikkontakter er flyttet, hvilket sker først i næste uge. Da emhætten (en del af hvidevarer) ikke er monteret, kan der ikke blæses isoleringsgranulat ind på loftet. (montøren skal først installere emhætterør på loftet). Der mangler også en del fugearbejde. Maleren er heller ikke færdig med sit arbejde.

Men vi ser frem til dagen i morgen – en vigtig milepæl er nået.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.